E-sport w ostatnich kilkunastu latach intensywnie się rozwija w wielu dyscyplinach sportowych. Jedną z tych, w której trend ten jest mocno widoczny jest piłka nożna. Idąc z duchem czasu coraz to kolejne piłkarskie kluby sportowe decydują się na utworzenie w swoich strukturach sekcji e-sportowej skupiającej najlepszych graczy – zawodników pasjonujących się grami z kategorii piłkarskiego e-sportu. W tym kontekście nie dziwi fakt, że zdecydowana większość obecnych kadr w tych sekcjach sportu elektronicznego to młodzi zawodnicy. Coraz częściej też sekcje e-sportowe stają się integralną częścią tworzonych przez kluby całościowych strategii marketingowych i rozwojowych oraz nie są traktowane w tym kontekście gorzej niż reszta elementów całej ich struktury organizacyjnej.

Krótka i szybka droga e-sportu

Kluby sportowe obierają zazwyczaj dość krótką i zarazem szybką drogę jeśli chodzi o e-sport. Z reguły w ramach struktur tworzona jest po prostu tworzona odrębna sekcja e-sport. Dochodzi do tego, kiedy uda się znaleźć i pozyskać określoną ilość młodych i obiecujących zawodników. Aby jednak zakwalifikować i przyjąć kandydata do takiej sekcji powinien on posiadać jakieś choćby amatorskie doświadczenie i być obeznany ze sportowymi grami piłkarskimi. Gdy już drużyna była skompletowana i przeszła określoną ilość treningów w celu zgrania się ze sobą nawzajem, wówczas mogła ona zostać zgłoszona do oficjalnych e-sportowych piłkarskich rozgrywek. Platformą, na której zdecydowanie najczęściej obecnie odbywają się takie turnieje jest jedna z nowszych wersji gry FIFA, prawdopodobnie będzie to wersja 16, 17 bądź 18-ta.

To rozwiązanie jest szybkie i proste, jednak należy zauważyć, że nie wszystkie kluby podążają tą drogą, choć jest to trend większości z nich. Inne z kolei wybrały bardziej ambitną i wymagającą taktykę. A mianowicie postawiły na organizowanie pod własną marką autorskich eventów i imprez wielkoformatowych. Jest to o tyle trudniejsze, że przy tej opcji trzeba samodzielnie projekt rozpropagować w celu przyciągnięcia uwagi innych. Stąd też na takie działania mogą pozwolić sobie raczej tylko lepiej znane marki takie jak np. F1 bądź La Liga. Wraz z ich wejściem na rynek wideo-gier e-sportowych pojawili się liczni inwestorzy oraz sponsorzy zainteresowani lokowaniem tu swojego kapitału. Te zwiększone ilości napływających pieniędzy, a co za tym idzie większy ruch w całej branży przekłada się w prostej linii na wzrost znaczenia całego sektora. Coraz więcej pieniędzy przyspiesza e-sport i jego rozwój, czego efektem są jeszcze większe napływające sumy. Powstaje więc mechanizm, który sam się de facto napędza.

Ligi Piłkarskie i ich nowatorskie pomysły

Jeśli chodzi o e-sport i jego rozwój różne kraje i ich rodzime ligi wypracowały rozwiązania, które czasem nawet mocno się od siebie różnią. Tak na przykład, w Polsce działa już wirtualna liga rozgrywek Ekstraklasy. Współpracuje ona z wyspecjalizowaną agencją Legardere Sport, mającą prawa do transmisji rozgrywek w e-sporcie i ma w planach uruchomienie oficjalnej e-sportowej ligi piłkarskiej wzorowanej na tej w wersji tradycyjnej.

Tego rodzaju ligi działają już od pewnego czasu we Francji oraz Portugalii, jednak różnią się one pewnymi szczegółami. Francuska e-Ligue 1 to w sumie 40 zawodowych graczy wyspecjalizowanych w grze na platformie FIFA 18, którzy reprezentują 20 tamtejszych klubów pierwszoligowych. Z kolei w Portugalii mamy aż 3 kategorie piłkarskiego e-sportu na poziomie ligowym oraz pucharowym. Grają one na popularnych platformach między innymi PC, PS4 oraz Xone. W Holandii czy Austrii powstały tożsame pod tym względem rozwiązania a ligowy e-sport to de facto wirtualne odpowiedniki istniejących lig piłkarskich działających w sposób tradycyjny.

W Hiszpanii z kolei spotkamy się z kolei z nieco innym rozwiązaniem. Projekt, na który zdecydowali się tamtejsi działacze nazwany został La Liga eSports i ma formę turnieju. Dokładna nazwa to McDonald’s Virtual La Liga eSports i pełni jednocześnie formę kwalifikacji do finałowych rozgrywek turnieju mistrzostw świata, czyli FIFA18 eWorldCup. Jego głównym organizatorem jest, jak się można domyślać, sama FIFA. Tutaj kwalifikacje mają formę on-line i odbywają się zdalnie, każda z drużyn jest u siebie a wszyscy łączą się ze sobą sieciowo. Dopiero kolejne etapy organizowane są w wybranych miejscach na terenie kraju, z których można oglądać transmisje poprzez Youtube bądź Twitch.

Ambasadorzy marek e-sport

Coraz częściej kluby e-sportowe podejmują wyszukane działania w celu promocji i upowszechniania sportu elektronicznego. Co więcej, zainteresowanie niejednokrotnie wyrażają sami znani piłkarze, którzy chętnie stają się tzw ambasadorami wirtualnej piłki nożnej. W tym celu nawiązują otwarta i oficjalną współpracę ze znanymi agencjami promującymi e-sport. Drużyny za oceanem coraz częściej reklamowane są przez najlepsze kasyna online, co zwiększa prestiż ekip.

W tym miejscu można przytoczyć kilka przykładowych nazwisk znanych sportowców, którzy zdecydowali się na taką formę współpracy. Pierwszy z nich to argentyńczyk Javier Mascherano występujący obecnie w barwach Hebei China Fortune działający na mocy umowy z agencją eSports Planet na rynku latynoamerykańskim. W swojej działalności zawodnik skupił się na promowaniu turniejów ce-sportowych. Innym przykładem może być grający niegdyś w Atletico Madryt Yannick Carrasco, występujący obecnie wraz z Dalian Yifang FC. Angażuje się on w rozwój i popularyzowanie e-sportu, a dzięki partnerstwu z ARES eSport ma możliwość realizacji zarówno osobistych jak i zawodowych projektów. Z tą samą Alpha Republic of Esport (ARES eSport) współpracują otwarcie takiew piłkarskie osobistości jak James Rodriguez z Bayern Monachium, Moussa Sissoko z Tottenham Hotspur a także Riyad Mahrez należący do Leicester City. Każdy spośród nich realizuje swoje projekty popularyzujące e-sport na swój sposób. Organizują liczne konkursy oraz zawody i w aktywny sposób szukają nowych młodych utalentowanych graczy.